طالبان از پاکستان کمک میشوند
 عبدالرزاق طلوع عبدالرزاق طلوع

      جواسیس پاکستانی بایست روابط مخفی با رزمندګان اسلامی افغانستان داشته باشند

  (طالبان افغانستان پول ووسایل نظامی را از اعضای سازمان استخباراتی پاکستان  ای-اس-ای اخذ میکنند).

   (منابع پاکستانی رابطه مخفی را تآیید میکنند)

                       نیویارک تایمز                  

  ګرفته شده از روزنامه فولکس کرانت ( روزنامه مردم) هالند مورخ اول اپریل

واشنګتن:

فعالیت های رو به افزایش طالبان در ولایت جنوبی افغانستان بخشی از امکانات حمایت مستقیم کارمندان امور مخفی پاکستان را تشکیل میدهد. با اینکه حکومت پاکستان تعهد میکند که روابط خودرا با ګروب های جنګی قطع میکند.

به نظر کارمندان حکومت امریکا کمک پاکستان برای قوماندانان طالبان شامل پولدهی، ذخایر نظامی و کمک در ترتیب پلان های استراتژیک میباشد. طالبان بایست خودرا مصروف تقویت ساخته تا با نیروهای بین المللی بجنګند که این نیروها عنقریب با علاوه شدن ۱۷۰۰۰ نظامیان امریکايی افزایش مییابند.

کمک به طالبان و سایر ګروپ های بنیادګرا توسط کارمندان ای که برای بالهای کمکی مبهم و نامشخص سازمان استخباراتی مخفی پاکستان (آی-اس-آی) کار میکنند هماهنګ میشود.  

امریکایی ها اسناد و شواهد دارند که کارمندان (آی-اس –آی) طور منظم با قوماندانان طالبان ملاقات دارند. آنها با هم مذاکره میکنند که اشوب و فشار در ماههای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان افزایش یابد و یا کم شود.

اطلاعات در مورد ارتباطات بین جواسیس پاکستانی و طالبان به قول  سخنګویان امریکایی از منابع اطلاعات الکترونی و اطلاعات از منابع قابل باور بد ست میاید.

خبررسانان پاکستانی میګویند که اطلاعات از دست اول را در مورد روابط دارند ولی این را انکار میکنند که این اطلاعات توسط جنګنده های افغانی ( طالبان) داده شده است.

امریکایی ها بیش از یک سال است که از کمک آی –اس-آی به ګروپ های مانند طالبان شکایت دارند ولی از اطلاعات جدید برمیاید که پاکستانی ها شبکه های بسیار بیشتر بنیادګرا ها را کمک میکنند تا اینکه قبلآ معلوم بودند.نظامیان پاکستان و شیستمداران ظاهرآ رد میکنند که حکومت با ګروپ های بنیادکر روابط دارند.

 امریکایی ها به شک فکر میکنند که سیاستمداران بلند پایه در اسلام اباد ارتباطات مخفی را مستقیمآ تامین کنند. آنها در فکر میکنند که کارمندان در سطوح کادرهای میانه آی -اس- آی روابط را حفظ میکنند که امرین آنها از این چیزی نفهمند.

حکومت اوباما که روی یک استراتژی جدید برای افغانستان کار میکند سر خود را باز میکند راجع به این سوال که اشوب و فشار را درین سرزمین از بین ببرد. این بسیار دردآور است که جواسیس یک کشور همپیمان به دشمن کمک کند.

پر طبق اطلاع دهندګان پاکستان روابط بین آی-اس ـآی و طالبان کمتر تهدید کننده است تا اینکه امریکایی ها دخیل میشوند.

آنها بایست هدف داشته باشند که بالای افغانستان تآثیر داشته باشند . این که اګر پیش بیاید که در صورتیکه قوای امریکایی افغانستان را ترک بګوید و خلای قدرت بوجود اید و این خلا توسط دشمن خونی هندوستان پر شود.

یک کارمند پاکستان ګفت که ګروب های اسلام اباد طالبان را ضرورت دارند که منافع مارا تامین کند.


April 19th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی